ELS FIGURANTS QUE FIGUREN
PRIMER CAPÍTOL
Jo
vaig arribar cap al plató de la sèrie de televisió per una Figuració, com es
diu ara això d’extra en pel.lícules, els que surten al fons de qualsevol
escena, que no parlen gairebé mai, però ajuden a que l’escena no sigui buida,
amb només els actors.
Primer de tot, l’ajudant de direcció se’ns mira, i de cop i volta em
sentia com el bestiar que serà sacrificat a la granja, que acabarà omplint els
xoriços i salsitxes d’Olot. Triarà els figurants per la primera escena del
matí. Vam arribar-hi cap a les set del matí, com em van demanar. Vaig prendre
una Valeriana per poder dormir i no caure de son enmig del rodatge.
L’home va vestit com un d’aquell partit
polític que trenca amb totes les normes burgeses, però es dirigeix a nosaltres
amb un llenguatge acurat, d’executiu. Tria tres de nosaltres, i a la resta ens
diu que ens esperem. Obeïm com empleats disciplinats de l’època franquista o de
Corea del Nord.
--Què ens demanarà que fem, ara? –vaig preguntar, una mica ingènuament.
--A mi em van demanar que fes de doble de llum de la protagonista –em va
dir un noi.
--Tu? –vaig preguntar, sense creure’m res, ja que aquell noi era una
mica gras, i la protagonista era jove, bonica i prima--. Que fas broma?
--Noooooo! –digué el noi, amb una veu aguda i gairebé auto-paròdica--.
És que no tenien cap, i van pensar en mi. Encara que vaig tenir sort, perquè
tot just un segon després, van dir que res, ja que jo hi era davant el dolent
de la pel.lícula, un senyor gran, lleig i antipàtic.
Ens va descriure tot allò amb gestos de les seves mans, una mica com els
actors d’aquelles comèdies italianes d’abans. I m’ho vaig creure.
Passa una hora, i els presents, no fem una
altra cosa que mirar-nos el mòbil un cop rere l’altre. Ens haurem llegit cinc
vegades la mateixa notícia dins la Xarxa per matar el
temps.
Hi podríem xerrar una mica, però depèn de quin tema sigui l’especialitat dels
teus
interlocutors.
--Doncs, em recordo quan vaig tenir aquella Figuració amb l’Almodóvar
–sempre comença amb aquesta frase reglamentària. I després les anècdotes, també
reglamentàries. Unes molt simpàtiques i d’altres no gaire.
Però finalment, hi arriba l’ajudant d’abans i ens diu que podem
entrar-hi al rodatge. Obeïm novament, com els personatges dels negres d’”Allò que el vent s’endugué”, i entrem
cap al vestidor, on ens miraran si tenim que canviar de roba pel rodatge, o
estem bé amb la nostra, la de carrer. L’encarregada del vestidor no ens mira
com els anyells del bestiar, però amb alguns, sembla minuciosa.
Després
de provar-nos diverses robes, ens van donar, per posar-nos-les, les robes dels
nostres personatges de figuració. Era un programa especial de Nadal, deia ella.
I tots nosaltres com als cotillons de Cap d’Any. Ens van dur cap al plató.
Ja col.locats, l’ajudant de direcció ens va
donar instruccions. Es faria una escena culminant, i ens demanava deixar-nos-hi
la pell. Jo hi estava d’acord. Va començar el rodatge. Diverses preses, el
director no hi estava content.
Però després del rodatge de la darrera presa
de la seqüència, vam sentir la veu de tro del director, que feia ressò per tot
el plató, com una amenaça del Darth Vader.
--¡Me cago en todos vuestros muertos! –va
rondinar, en castellà.
Ens van mirar els uns als altres, amb
expressions d’horror i resignació alhora. Després de l’esforç per semblar
creïbles dins l’escena, ara tot se n’anava en orris per una equivocació d’algú
que no endevinàvem quina.
--Us heu deixat apagat el monitor del fons,
colla d’inútils! –va dir als seus tècnics, amb veu de tro, però al caire d’un
atac de nervis i de començar a fer-ne trets a tort i a dret com un Rambo o un
Jihadista qualsevol.
La cosa es va calmar després, ja que tots
ens van anar a dinar. Va ser un alleujament, després del cansament de repetició
contínua. Durant el menjar, jo vaig pensar tot el temps que al director el
tindrien menjant a part, apartat del món, de tots, perquè hi havia el perill
que ell fes pagar a qualsevol pobre noi l’equivocació d’abans.
Ens deixen davant un plató que sembla ser
una oficina. L’ajudant em diu que m’assegui davant una taula amb ordinador de
sobretaula. Em fa les indicacions de l’escena: jo treballo dins una oficina
qualsevol, tinc que escriure a l’ordinador, com qualsevol persona que té
aquesta feina. Dic que sí, que d’acord.
M’assec a la cadira, davant l’ordinador, que
té la pantalla encesa, i veig un petit detall que no m’esperava pas: miro el
teclat de l’ordinador, i les lletres son en rus. Sí, en rus, alfabet ciríl·lic
i tot això. No faig cap moviment del rostre ni cap expressió que digui a tothom
que allò no m’agrada gaire.
El director de la sèrie ens diu a tothom que
tenim que fer allò d’escriure a l’ordinador amb naturalitat. Va utilitzar una
metàfora que em semblava vàlida:
--Feu-lo amb naturalitat. Res de tocar el
piano.
Quan diu acció,
engego la feina, i malgrat no saber gens ni mica d’allò que escrivia (només,
dins el meu escanyolit rus, se que la lletra H equival a la lletra N, i que
MOCKBA és Moscou en rus), crec que vaig fer la meva feina correctament.
Vam repetir allò tres vegades més, i després
una altra seqüència d’oficina. Vaig comentar aquesta anècdota del teclat en
rus, potser em vaig queixar, però una de les companyes em va dir que qualsevol
actor ha de saber enfrontar-se a qualsevol desafiament. I té raó.
Després, vam acabar. Encara no sabia qual
seria la nova Figuració, però no seria com a les pel.lícules, seria una cosa
normal, farcida d’anècdotes petites de bar, però n’aprenem detalls
interessants. A veure quan és la cosa com a les pel.lícules de debò.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada